Rate this movie:


Rating: 5 sterren
1 stem

Les rendez-vous d'Anna - 1978

Regie: Chantal Akerman
Hoofdrollen:  Aurore Clément, Helmut Griem, Magali Noël, Hanns Zischler, Lea Massari, Jean-Pierre Cassel...
Scenario: Chantal Akerman
Muziek: Marguerite Monnot
Montage: Francine Sandberg
Cinematografie: Jean Penzer 
Première: 1978
Genre: Art-movie, Avant-garde, Drama, Roadmovie
Speelduur: 127 min.
Taal: Frans
Land: België, Frankrijk, West-Duitsland
Opmerking: Het lied dat Anna ( Aurore Clément ) zingt in de hotelkamer is: "Les Amants d'un jour". Het vertelt het verhaal van een paar geliefden die zelfmoord plegen in een hotelkamer. Oorspronkelijk een nummer van Édith Piaf, uitgebracht in 1956 als B-kant van Soudain une vallée.

 

  • Recensie:

Les rendez-vous d'Anna - 1978

De avant-garde film "Les rendez-vous d'Anna - 1978" van de Belgische regisseuse Chantal Akerman gaat over vijf ontmoetingen die het hoofdpersonage, Anna Silver (Aurore Clément)  heeft tijdens een reis langs enkel Europese steden zoals Keulen en Brussel. De film weet op een bijzonder unieke wijze de sfeer van de jaren 70 te vangen en weer te geven. Het hoofdpersonage is duidelijk geïnspireerd op het alter-ego van Akerman zelf. De film is een aaneenschakeling van ontmoetingen waarbij het spel van aantrekken en vervolgens  afstoten, het hoofdpersonage moet behoeden voor het huisje-boompje-beestje complex, die vrijgevochten vrouwen verafschuwen. Tijdens haar reis komen we te weten hoe ze zich voelt, wie ze is en de leegte die haar leven vult. Zelfs haar benijdenswaardig werk, in de filmkunst, die haar overweldigt in haar eentonigheid, blijkt geen soelaas te brengen voor haar eenzaamheid. Akerman’s gebruik van lange takes en open ruimtes van griezelige, prachtig geschoten, korte ontmoetingen met mannen en vrouwen, familie en vreemden  zijn niet enkel markant maar bewerkstelligen bovendien de emotionele band die ontstaat tussen Anna en U als toeschouwer. Les rendez-vous d'Anna is op alle vlakken Kunst met een grote K.

D.D. voor Libertina Movie. 

  • Verhaallijn:

>>>KLIK HIER, opgelet de verborgen tekst bevat details over de inhoud en/of de afloop van het verhaal!
Verhaallijn / Les rendez-vous d'Anna - 1978: VERHAALLIJN: Les rendez-vous d'Anna - 1978:

Les rendez-vous d'Anna - 1978

Anna (Aurore Clément) een alleenstaande onafhankelijke en vrijgevochten vrouw, is voortdurend onderweg voor haar werk als filmregisseur. Ze gaat haar film onder meer promoten en vertonen in de steden Keulen, Brussel en Parijs.

- Keulen Duitsland. Een leeg perron, een trein arriveert...de deuren gaan open...voetstappen van een menigte die het perron verlaten, een jonge dame Anna volgt de groep niet en gaat naar de telefooncel op het perron om een telefoontje te plegen. Terwijl een fluitsignaal klinkt en de trein vertrekt. Ze verlaat de telefooncel en volgt de weg van de andere passagiers.

- Aangekomen in haar hotel, zien we dat Anna een aantrekkelijke vrije en innemende vrouw is, van rond de 30, die de aandacht trekt van een heer in de lobby. Anna merkt zijn blik op, woordeloos dwingt ze hem om zijn blik af te wenden.

- In haar hotelkamer, met nog een paar uur te doden voordat ze die avond naar haar eerste afspraak gaat, tuurt Anna uit het raam, controleert de kasten, en vindt er een stropdas die is achtergelaten. Misschien is de stropdas van de man die haar observeerde toen ze net aankwam. Ze meldt de vergeten stropdas bij de receptie.

- Anna gaat naar haar eerste afspraak, een late night pick-up met Heinrich (Helmut Griem), een knappe blonde man die ze meeneemt naar haar hotelkamer voor een seksuele ontmoeting.

- Heinrich blijkt een zeer fatsoenlijke en bewonderenswaardige man, het soort man dat Anna met respect zou behandelen en die voor een stabiele relatie zou kunnen zorgen. Maar dat wil en kan ze niet ondanks de aardige karaktertrekken van deze goedhartige maar naïeve en pijnlijk eenzame man, omdat de vrijgevochten Anna iets anders nastreeft. Ze weigert haar te settelen in een huiselijke doodlopende straat uit vrees dat dit haar artistieke aspiraties zou verstikken.

- Anna's daaropvolgende ontmoetingen tijdens haar geïmproviseerde tour door Europa dragen steeds deze vrees met zich mee. Ze ontvangt nieuws van thuis, haar moeder en haar huidige mannelijke metgezel Daniel (Jean-Pierre Cassel), hebben elk het verzoek om haar snel terug te zien als ze wat tijd zou kunnen inlassen. Ze ontmoet uiteindelijk elk van hen, maar alleen het bezoek aan haar moeder schenkt haar voldoening.

Willekeurige ontmoetingen verstoren ook het altijd aanwezige risico van verval in eentonigheid dat over Anna lijkt te zweven in haar minder bezige momenten. Zo kruist ze het pad met Ida (Magali Noël), de moeder van een man met wie ze ooit verloofd was. Tijdens het gesprek met Ida moet Anna het verwijt doorstaan dat ze de man zonder enige uitleg heeft achtergelaten.

- Na het onaangenaam gesprek, vertrekt Anna met de trein. In de treinwagon, deelt ze een sigaret met Hans (Hanns Zischler), een medereiziger die net als Anna, continu de wereld verkent zodat hij zichzelf nu als een thuisloze zwerver beschouwt. Hoewel hij klaar is om Frankrijk, waar Anna nu woont, een kans wil geven om het zijn reputatie als "het land van vrijheid" waar te maken. Ervaren, knap, intellectueel, geestig, onafhankelijk, een Duitser die heel goed Frans spreekt... Is Hans de geestverwant waarmee Anna contact kan maken? In ieder geval is zijn belangstelling groot genoeg om haar te verkennen, mocht ze hem maar een halve kans zou geven. Maar Anna houdt de boot af...

D.D. voor Libertina Movie.

Sluiten.

Trailers:


Andere films van regisseur Chantal Akerman (BEL) op Libertina Movie:

 


Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen