Rate This Movie:


Rating: 3.5 sterren
2 stemmen

Carnage - 2011 

Regie: Roman Polanski 
Hoofdrollen: Kate Winslet, Christoph Waltz, Jodie Foster, John C. Reilly
Scenario: Yasmina Reza, Roman Polanski
Muziek: Alexandre Desplat 
Montage: Hervé de Luze 
Cinematografie: Pawel Edelman
Première: 2011
Genre:  Drama, Komedie
Speelduur:  80 min.
Taal: Engels
Land: Frankrijk, Duitsland, Polen, Spanje
Opmerking:  Naar het toneelstuk "God of Carnage" van Yasmina Reza.

  • Recensie:
  • Carnage - 2011

Drama over twee echtparen met een ziekelijk fanatisme voor hun eigen kinderen, die met elkaar in confrontatie gaan. Naar aanleiding van een handgemeen waarbij de ene zoon met een stok de zoon van het andere echtpaar een paar tanden uit de mond sloeg. Wat  aanvankelijk een bezoekje van fatsoen moest worden om de schade af te handelen loopt volledig   uit de hand.  Bij wijlen hilarisch, dan weer bittere ernst... Met een sterke prestatie van actrice Kate Winslet, die volledig in haar rol van moeder opgaat en daarmee compleet uit de bol gaat. 

D.D. voor Libertina Movie.

  • Verhaallijn:

>>>KLIK HIER, opgelet de verborgen tekst bevat details over de inhoud en/of de afloop van het verhaal!
VERHAALLIJN: De Amerikaanse echtparen Cowan en Longstreet komen samen na een ruzie tussen hun elfjarige zonen in Brooklyn Bridge Park. Zachary Cowan heeft Ethan Longstreet met een stok een paar tanden uit zijn mond geslagen. Nancy (Kate Winslet) en Alan (Christoph Waltz) Cowan zijn bij Michael (John C. Reilly) en Penelope (Jodie Foster) Longstreet om een gezamenlijke verklaring daarover op te stellen. Daarmee lijkt de kous af, maar niets blijkt minder waar. Eén van de aanleidingen daarvoor is de drang van Penelope om oprechte excuses te eisen van Zachary, terwijl Alan dat onnodig vindt. Een andere aanleiding is de hamster van de negenjarige dochter die Michael tot ontzetting van vooral Nancy buiten de deur heeft gezet. Hoe kan men anderen beschuldigen van een gebrekkige opvoeding als hij zelf een hulpeloos huisdier buiten op straat zet? Een derde aanleiding zijn herhaalde telefoongesprekken die advocaat Alan in dienst van de farmaceutische industrie voert over het bloedverdunnende medicijn Antril dat niet goed zou werken. Op cruciale momenten tijdens het gesprek gaat zijn telefoon en moet Alan in conclaaf met anderen. Eigenlijk wil hij ook steeds weg en het gesprek met de Longstreets afronden maar dat valt niet mee. Wat begint als een onschuldige en formele ontmoeting tussen de ouders van twee ruziënde jongens ontaardt gaandeweg in een drama door de verschillende karakters van de vier personen. Michael is een levensgenieter met een simpele baan, terwijl Alan een duur betaalde en druk bezette advocaat is die regelmatig afreist naar Washington D.C. Een andere tegenstelling vormt de idealistische Penelope die een boek schrijft over Darfur met de cynische houding van Alan. De laatste moet niets hebben van geëngageerde vrouwen. Volgens hem moeten die vooral sexy en ondergeschikt aan de man zijn. Nancy is daarvan een goed voorbeeld. Ze zegt dat ze de telefonades van haar man niet eens meer opmerkt, zo zeer heeft ze zich aan hem aangepast. Het huidige conflict maakt echter haar onvrede weer wakker. Halverwege de film spuugt ze de vruchtentaart die de Longstreets hun hebben voortgezet over de salontafel. Penelope is overstuur omdat daardoor haar collectie "niet meer verkrijgbare kunstboeken" bevlekt zijn. Michael helpt haar de met een föhn om de boeken weer zo goed mogelijk in de oude staat te krijgen. De zaak wordt er niet beter op als de moeder van de Longstreets aan Michael vraagt of ze, voor de operatie die ze moet ondergaan, het middel Antril moet blijven slikken. Michael die de telefoontjes van Alan heeft aangehoord, zegt heel beslist dat ze daarmee meteen moet stoppen. Als Michael de whiskyfles te voorschijn haalt gaat de film een nieuwe fase in. Alan wil graag een glas en ook Nancy besluit mee te doen. Michael wil echter niet dat Penelope ook meedrinkt. Hij heeft daar ongetwijfeld nare ervaringen mee, maar kan haar toch niet van de drank afhouden. Nancy wordt vrijer en gooit de mobiele telefoon van Alan in een vaas gele tulpen die de Longstreets speciaal voor de gelegenheid gekocht hebben. Alan is daardoor letterlijk gevloerd. Zijn hele hebben en houden zit in de telefoon. Michael helpt door het apparaat droog te föhnen. Het apparaat zoemt inderdaad aan het eind van de film weer, maar tegelijk eindigt hiermee de voorstelling. Wellicht gaat het geruzie nog heel lang door. De vier houden elkaar in de houtgreep. D.D. voor Libertina Movie.
Sluiten.

Trailer:


Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen