Rate This Movie:


Rating: 5 sterren
1 stem

Le Mépris - 1963

Regie: Jean-Luc Godard
Hoofdrollen: Brigitte Bardot, Michel Piccoli, Jack Palance, Giorgia Moll , Fritz Lang...
Scenario: Naar het  boek "Il disprezzo" van Alberto Moravia
Muziek: Georges Delerue, Piero Piccioni

Montage: Agnès Guillemot, Lila Lakshmanan

Cinematografie: Raoul Coutard 
Première: 1963
Genre: Drama, Romance, Art-movie
Speelduur:   103 min.
Taal: Frans, Duits, Engels, Italiaans 
Land: Frankrijk, Italië
Opmerking:  Het filmen moest vaak onderbroken om het verjagen van  de paparazzi die wanhopig op zoek waren naar foto's van Brigitte Bardot, toen één van de grootste filmsterren ter wereld. "Le Mépris" was de zevende meest succesvolle film in 1963 aan de Franse kassa , een beetje een teleurstelling voor Brigitte Bardot, maar tot dan wel het grootste  commerciële succes van Jean-Luc Godard.

 

  • Recensie:

Le Mépris - 1963

De kleurrijke shots op Capri zijn intensief gecomponeerd en een streling voor het oog, laten duidelijk zien dat Godard echte vakman is die van zijn medium houdt. Het verhaal, evenals de titels, worden soms verteld in de stilte momenten van zijn twee hoofdpersonages.
"De boodschap in de film" toont Godards minachting voor Hollywood (gesymboliseerd in de Amerikaanse producer), zijn minachting voor de commercialisering van zijn liefde, de film. Kortom een vinger naar Hollywood, maar toont ook zijn liefde voor de kunst van het maken van films en van het  kijken naar films, twee vliegen in één klap. Door zijn vervreemdingstechnieken op het gebied van beeld en geluid laat hij ons nooit twijfelen dat we naar een film kijken. En hij laat ons nooit twijfelen dat we naar een zelfreflecterende  film over film kijken. Godard houdt van inhoud  en beeld en deze prachtige film is daar  een mooi voorbeeld van. 

D.D. voor Libertina Movie. 

  • Verhaallijn:

>>>KLIK HIER, opgelet de verborgen tekst bevat details over de inhoud en/of de afloop van het verhaal!
VERHAALLIJN: Paul Javal (Michel Piccoli) is scenarioschrijver die naar Rome gaat om te werken aan een bewerking van Homer's Odyssey, van regisseur Fritzt. Paul is getrouwd met de mooie Camille (Bardot) die zich onder druk gezet voelt om de reis te accepteren van de filmproducent, Jeremy Prokosch. Het huwelijk van de scenarioschrijver komt onder staat onder druk te staan tijdens zijn werk aan de film over "Odysseus omzwervingen". Zijn vrouw gelooft dat hij haar het bed wil laten delen met de producent om zijn eigen positie en opdracht veiligheid te stellen. De producent is ontevreden over de implementatie van het Odysseus-materiaal van Fritz Lang (speelt zichzelf) en vraagt Paul Javal om enkele scènes te herwerken. Deze laatste is het uiteindelijk eens en krijgt de som van tienduizend dollar voor de ontwikkeling van een nieuw script. Dan verschijnt Paul's vrouw Camille ook in de filmstad Cinecittà. De producer nodigt het koppel uit voor een drankje in zijn huis en vraagt Camille om hem te vergezellen. De eerste irritaties tussen de echtgenoten doen zich voor. Slechts één persoon zou mee in de cabriolet kunnen rijden, zodat het voor een ongemakkelijke situatie zorgt voor Camille omdat ze alleen met de producer moet meerijden, terwijl Paul achterblijft bij de assistent en een taxi zullen nemen. Zijn late aankomst in het huis van de producent blijft de spanning tussen het paar opdrijven. Paul flirt ook met de assistent in aanwezigheid van Camille. De ontmoeting eindigt met een uitnodiging van de twee aan Capri waar de buitenscènes van de film ingeblikt worden. Dit wordt gevolgd door een langdurige reeks in het halfafgewerkte twistgesprekken, van de Javals, waarin de twee hun relatie bespreken, hun liefde voor elkaar zweren, en dan aftreden, aankleden en uitkleden, baden, slaan en verzoenen. De steeds terugkerende vraag of de reis naar Capri moet worden gestart, en zo ja, alleen of samen, is een bron van uitbarstingen. Beiden zijn aanwezig tijdens de opnames in Capri. Opnieuw is de situatie vergelijkbaar met die in Cinecittà: de producent vraagt Camille om de filmset te verlaten en met hem door te gaan. Paul spoort haar aan om haar eigen wens te vervullen - wat die ook moge zijn. Na een tumult tussen de producer en Paul, die denkt dat hij in de greep is van de commerciële filmindustrie weigert hij plotseling het script te schrijven, Camille vertrekt bij Paul en vertelt hem in een afscheidsbrief dat ze naar de producer in Rome is vertrokken. Tijdens de rit naar Rome krijgen ze een ongeluk, wanneer de producent zijn Alfa Romeo recht uit een benzinestation tussen een tankwagen en zijn aanhanger rijdt na een arrogante start - geïnspireerd door Camille's woorden: "Stap in je Alfa, Romeo, en we zullen zien, beiden sterven in het ongeluk. De laatste opname toont Fritz Lang die filmt op het dakterras van de Villa Malaparte op Capri nadat Paul afscheid heeft genomen. D.D. voor Libertina Movie.
Sluiten.

Trailer:


Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen